tiistai 14. kesäkuuta 2016

Ihmisten lyhytnäköisyydestä raha-asioissa

Hiljattain työelämässä sattunut juttu sai miettimään, miksi jotkut hyvin koulutetutkin ihmiset ovat niin lyhytnäköisiä raha-asioissa, eivätkä ymmärrä kokonaisuuksia.

Yrityksellä, jossa työskentelen, on eräs asiakas X. Asiakas X on ulkoistanut tietyn toimintonsa yrityksemme hoidettavaksi. Hoidamme hommat niin hyvin kuin kykenemme. En tietenkään paljasta yritysten nimiä tai tarkempaa toimialaa, enkä puhu tässä tekstissä todellisista rahasummista, vaan keksin kaiken itse. Ajatus on tärkein.

Toimialan luonteesta johtuen asiakkaalle X aiheutuu kustannuksia joka vuosi. Kustannukset vaihtelevat paljonkin eri vuosina, esimerkiksi ei ole epätavallista, että vuonna 1 kustannukset ovat 300k€, toisena vuonna 100k€, ja kolmantena vuonna 500k€. Jonakin erittäin harvinaisena vuonna kustannukset voivat olla jopa negatiiviset, mikä onkin sitten jo tuloa kustannuksen sijaan. Näitä sattuu ehkä kerran pariinkymmeneen vuoteen. Idea on kuitenkin, että kustannukset tulevat hyvin epätasaisesti, volatiliteetti on suuri, ja siltä ei oikein voi suojautua riskienhallinnalla. Tietääkseni tällainen volatiliteetti on aika tavallista yritysmaailmassa. Volatiliteetti on erittäin suurta myös lyhyellä aikavälillä. On mahdollista, että koko vuoden kustannukset aiheutuvat yhtenä ainoana päivänä tai jopa muutamana tuntina. Sattuman merkitys on valtava.

Tilanne oli tämä: Asiakkaalle X aiheutui huonon tuurin vuoksi 20 000 € kustannukset yhtenä ainoana päivänä. Siihen mennessä asiakkaan kustannukset olivat vuosi taaksepäin 100 000 €, eli tämä yksi päivä lisäsi koko vuoden kustannuksia 20%. Asiakas teki valituksen, ja yrityksemme edustajat saivat selittää miksi näin kävi ja mitä olisi pitänyt tehdä, jotta se olisi vältetty. Kerroimme, että tuota yhtä epäonnista päivää ei olisi voinut yksistään ennakoida mitenkään, mutta se olisi voitu välttää toimimalla järjestelmällisesti tietyllä tavalla koko vuoden ajan. Teimme selvityksen, jonka mukaan näillä toimenpiteillä olisimme voineet välttää tämän 20 000 € kustannuksen, mutta tällöin vuoden kustannukset olleet noin 150 000 € nykyisen 120 000 € sijaan. Kokonaisuus olisi ollut huonompi, koska pitkän aikavälin kustannukset olisivat olleet suuremmat. Mutta vastaavaa "kertarysäystä" ei olisi ollut.

Asiakas ei ymmärtänyt tätä. Heidän edustajansa mukaan juuri tuo 20 000 € kustannus olisi pitänyt osata välttää. Hän takertui vain tähän yksityiskohtaan, eikä nähnyt kokonaisuutta, eli tässä tapauksessa pidemmän aikavälin kustannuksia. Niillä ei ollut hänelle merkitystä. Häntä kiinnosti ainoastaan tämä yksittäinen 20 000 € kustannus: vain siitä ja sen välttämisestä oli sallittua keskustella. Sanotaan nyt kuitenkin, että keskustelu oli ollut ihan hyvässä hengessä rauhallista.

Itse en ollut yritykseni edustaja tai mukana keskusteluissa, vaan seurasin tilannetta etäämmältä. Työkavereiden kesken juteltiin, että mahtaisikohan kyseinen henkilö samalla logiikalla mieluummin tienata vuoden ensimmäisenä päivänä 300 000 € ja menettää loppuina 364 päivänä 1000 €/päivä kuin tienata ensin 364 päivää 1000 €/päivä ja menettää viimeisenä päivänä 300 000 €. Jokainen voi laskea, kummasta jää 64 000 € voitolle ja kummasta saman verran tappiolle, mutta huonommassa tapauksessa säästyisi isolta kertatappiolta. Kertatappiolta säästyminen vaikutti olevan kaikkein tärkeintä tällä kertaa.

Tässähän on kyse perinteisestä sijoituspsykologiasta. Te lukijatkin voitte miettiä, kumman näistä skenaarioista valitsisitte mieluummin: a) voitat viisi kuukautta putkeen 10 000€/kk ja kuudentena kuukautena häviät 40 000€, vai b) häviät viisi kuukautta putkeen 10 000€/kk ja voitat kuudentena kuukautena 60 000€? Molemmissa tapauksissa kokonaisuus on sama, eli 10 000€ voittoa, mutta luulen että suurin osa valitsisi mieluummin vaihtoehdon b, koska viimeisin tapahtuma jää parhaiten mieleen saaden eniten painoarvoa. Tapauksessa b se viimeisin tapahtuma oli positiivinen, kun taas tapauksessa a negatiivinen.

Minulle tuli tästä asiakkaan X tapauksesta mieleen, että kyseinen asiakkaan edustaja ei hyvin todennäköisesti sijoita mihinkään omassa henkilökohtaisessa taloudessaan, jos ymmärrys pitkästä juoksusta ja sattumasta on tuolla tasolla. Todennäköisesti lottoaminen ja casinopelit kiinnostavat enemmän, ja uskomus on että niissä voi jäädä voitolle.

Mutta niinhän sitä sanotaan, että on kahdenlaisia ihmisiä: niitä jotka tienaavat omaisuuksia ymmärtämällä pitkän juoksun ja korkoa korolle -ilmiön merkityksen, ja niitä jotka maksavat kaiken tämän. Minä olen mieluummin tuossa ensimmäisessä joukossa.

8 kommenttia:

  1. Kommentoimatta päivitystäsi tiedustelen, että olisitko kiinnostunut kirjeenvaihtoon sijoittamisesta ja taloudesta? Viestiä voit laittaa eirainvesteraren@gmail.com

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei,

      Kiitos viestistäsi. Kyllä kiinnostusta on, vaan näin kesällä aika ei tahdo riittää mihinkään uuteen. Hyvä kun ehtii blogiakaan kirjoittaa.

      Olen pahoillani, mutta valitettavasti sähköpostiosoite ja profiilisi tuoreus ei herätä luottamusta. Lisäksi jokainen nykyinen sähköpostiosoitteeni paljastaa nimeni, enkä halua sitä kenellekään paljastaa.

      Poista
  2. Pidin hyvin paljon tästä kirjoituksestasi :)

    Ainut, mikä tuli mieleen yrittäjän jumittumisessa tappioon (tietämättä asiasta sen enempää) on, että ehkä hän ajattelee koko meneillä olevaa tulosvuotta ja pelkää, että tällaisia virheitä tulee vuoden aikana vielä lisää. Tällöin koko vuoden tarkkailu (50k€) olisi saattanut olla edullisempi vaihtoehto, mutta kesken vuotta sitä tuskin voi tai kannattaa enää valita.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä, luulen myös että taustalla on juuri tämänkaltainen luottamuksen puute. Tämä toimialan pieni osa tarjoaa oikein hienon mahdollisuuden jälkiviisastella joka päivä. Aivan kuten sijoittaminenkin. Kaikki osaavat sanoa, mitä eilen olisi pitänyt tehdä, mutta kukaan ei osaa varmaksi sanoa mitä pitäisi tehdä tänään.

      Kun jotakin ulkoistetaan yrityksen ulkopuolelle, on helppo osoitella syyttävästi palveluntarjoajan tekemiä "virheitä". Todellisuudessa ruoho ei ole sen vihreämpää aidan omalla puolella, tai kilpailijankaan tontilla.

      Poista
  3. Kun puhutaan yritysmaailmasta, niin oman kokemukseni mukaan päätösten taustalla voi usein olla monenlaisia vaikuttimia tai kannustimia, jotka saavat ulkopuolelta seurattuna päätökset näyttämään epärationaalisilta. Esimerkiksi asiakas X:n henkilökohtainen bonus saattoi olla kiinni kvartaalin luvuista, eikä vuositasolla saavutetusta säästöstä olisi ollut tiedossa sen kummempaa palkkiota. Tai YT-uhkan alla vastuussa oleva henkilö pelkää oman positionsa puolesta, eikä sen vuoksi pidemmän aikavälin hyödyn tavoittelu ole hänen näkökulmastaan niin olennaista.

    Tällöin kyse on mielestäni enemmän yrityksen sisäisistä prosesseista, tavoitteiden asettamisesta ja palkkiojärjestelmistä, kuin yksilötason sijoituspsykologiasta. Hyvin toimivassa organisaatiossa em. asiat ovat linjassa ja päätökset tuottavat yritykselle pitkäjänteistä hyötyä, mutta todellisuudessa näin harvoin kuitenkaan on.

    T. Ikiholdaaja

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oikein hyviä huomioita. Täysin mahdollista juuri tuo mitä kuvailit.

      Poista
  4. Olen sen verran kriittinen, että uskon, että tässäkin olisi teidän ammattitaidolla pärjätty hyvin, JOS olisi osattu selittää asia asiakkaalle perille menevällä tavalla. Mutta sekin tosin vain silloin, jos asiakkaan oma bonus ei ole kiinni/ei yt:t päällä tms johon ette voi vaikuttaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Koko kirjoitukseen kannattaakin suhtautua kriittisesti, kun ei se ole referaatti oikeista tapahtumista. Liioittelu on myös hyvä keino saada aikaan keskustelua.

      En halua tarkemmin analysoida, koska yrityksistä ei ole tarkoitus paljastaa tämän enempää.

      Poista